Linkki Golfarin nopeusvoimaharjoitteet kevät/ kesä

Valmistautuminen turnajaisiin.
Herätellään kroppaa sähäkämmäksi liitteenä olevilla harjoitteilla.

Harjoitteet pitäis olla kutakuinkin tuttuja talvelta, sarjat ja toistot
vaan ovat lyhyitä eikä kehoa tartte rääkätä väsyksiin asti. Pari kertaa
viikossa lisäksi kevyt 1/2 - 1 tunnin aerobinen lenkki (juoksu, uinti, pyöräily,
rullaluistelu tms) + venyttelyt ja jäähdyttelyt olisivat lisäksi paikallaan.

Jos innostusta riittää kootkaa vaikka pikku porukka yhdessä treenaamaan.
Jos harjoitteiden kanssa on epäselvää, opastan kyllä mitä tehdä
T
ehdään myös yhteistreenit jos intoa piisaa.
 


LAJI kuin LAJI, pohjavalun pitää olla kunnossa!
10 Fyysistä osa-aluettamme

Mahdollisimman laajan ja monipuolisen fyysisen suorituskyvyn saavuttaminen vaatii ensin hieman kartoitusta ihmisen fyysisistä osa-alueista, joita on kymmenen.
Nämä osa-alueet antavat meille tarvittavat asiat siihen mitä asioita tulisi harjoitella kun hyvää ja monipuolista kuntoa ajetaan takaa.

1. Hengitys- ja verenkiertoelimistön kestävyys – Kehon kyky kerätä, prosessoida ja välittää happea soluille.
2. Kestävyys – Kehon kyky prosessoida, välittää, varastoida ja käyttää energiaa.
3. Voima – Lihasyksikön tai ryhmän kyky tuottaa voimaa.
4. Liikkuvuus – Kyky maksimoida nivelen liikerata.
5. Teho – Lihasyksikön tai ryhmän kyky tuottaa mahdollisimman suuri voima mahdollisimman nopeasti.
6. Nopeus – Kyky tehdä annettu liike tai tehtävä mahdollisimman nopeasti.
7. Koordinaatio – Kehon kyky yhdistää liikkeitä toisiinsa yhtenäisen liikkeen suorittamiseksi.
8. Ketteryys – Kyky siirtyä liikkeestä toiseen mahdollisimman lyhyessä ajassa.
9. Tasapaino – Kyky hallita kehoa ja sen painopistettä tukeakseen kehoa.
10. Tarkkuus – Kyky hallita liikettä haluttuun suuntaan tai halutulla intensiteetillä.

FYMO

Fyysis-Motoriset treenit sisältö:
 
Harjoitusten tavoitteena on kehittää taitavuuden osatekijöitä sekä liikkuvuutta että silmä-käsikoordinaatiota.
 
Harjoitettavina osa-alueina:
 

  1. Orientoitumis-eli suuntautumiskyky

jonka tavoitteena on tajuta raajojen ja kehon asennot sekä niiden muutokset.
 

  1. Reaktiokyky

jonka tavoitteena on reagoida  tarkoisenmukaisesti ja eri aisteilla vastaanotettuihin ärsykkeisiin.
 

  1. Erottelukyky

jonka tavoitteena on säädellä lihasjännitystä ja rentoutta sekä liikesujuvuutta ja taloudellisuuta.
 

  1. Tasapainokyky

jonka tavoitteena on tasapainon (säilyttäminen) ja sen uudelleen saavauttaminen.
 

  1. Rytmikyky

          jonka tavoitteena on liikkeiden/suorituksen tarkoisenmukaisen rytmin löytäminen ja            toteuttaminen.
 

  1. Yhdistelykyky

jonka tavoitteena on osaliikkeiden yhdistäminen
ja yhtäaikaisten liikeiden tekeminen.
 

  1. Muuntelu-mukautumis-

ja
sopeutumiskyky
jonka tavoitteena on sopeuttaa liikeradat ja voimanköyttö
muuttuviin tilanteisiin ja olosuhteisiin.
 

  1. Ohjauskyky

jonka tavoitteena on
liikkeen tarkkuus ja vakiointi.
 

  1. Kyky erilaistumiseen

jonka tavoitteena on kyky tehdä eroja läheisesti
samankaltaisten liikkeiden välillä.
 

  1.  Ketteryyskyky

jonka tavoitteena on kyky nopeaan liikesuunnanmuutokseen.
 

  1. Ennakointikyky

kaikkien edellämainittujen tarkoitus on kasvattaa liikevaraston suuruutta ja mahdollistaa sen hyväksi käyttö.